NT mokesčio pertvarka: mažesnis apmokestinimas brangiausiam turtui, mažesnės biudžeto pajamos
Lietuvos nekilnojamojo turto plėtros asociacija (LNTPA) atkreipia dėmesį, kad Seime svarstomos pataisos dėl NT mokesčio keitimo nekuria nei aiškumo, nei sisteminės logikos. Naujausioje įstatymo projekto versijoje siūloma pirmąjį būstą išvis atleisti nuo mokesčio, o apmokestinimą taikyti tik viršijus 450 tūkst. eurų vertę (dviejų asmenų atveju – 900 tūkst. eurų). Toks sprendimas reiškia, kad net ir brangiausias būstas dažnu atveju taps neapmokestinamas.
LNTPA vertinimu, tai nėra visuotinio NT mokesčio projektas, kurio būtinybė buvo ne kartą deklaruota valstybiniu lygmeniu, o labiau selektyvus pasiūlymas, orientuotas į prabangaus ar antrinio būsto apmokestinimą. Asociacijos prezidentas Mindaugas Statulevičius pabrėžia, kad toks požiūris iš esmės iškreipia NT mokesčio paskirt:
„NT mokestis turi būti suvokiamas kaip infrastruktūros mokestis – t. y. lėšos, kurios grįžta į tą aplinką, kurioje žmogus gyvena: į kelius, šaligatvius, dviračių takus, apšvietimą ir pan. Nuosekli asociacijos pozicija – apmokestinti visus būstus nedideliu, simboliniu tarifu. Tokiu atveju visi gyventojai įgyja teisėtą lūkestį reikalauti investicijų į savo gyvenamąją aplinką“, – sako M. Statulevičius.
LNTPA taip pat pažymi, kad naujai siūlomas NT mokestis ne tik iškraipo mokesčio logiką, bet ir yra finansiškai neefektyvus – pirminiai skaičiavimai rodo, kad valstybės biudžetas iš jo gali gauti net mažiau pajamų nei iki šiol, todėl nebus pasiekti nei gynybos finansavimo, nei infrastruktūros stiprinimo tikslai.
Dar daugiau klausimų kelia neaiškiai pagrįstos ribos – 450 tūkst. eurų ar 50 tūkst. eurų antrajam turtui. „Nežinome, ar šios ribos atitinka Lietuvos rinkos realijas, nes trūksta skaidrių tyrimų, kriterijų ir aiškios analizės“, – pažymi LNTPA vadovas.
LNTPA ragina sugrįžti prie esminės NT mokesčio reformos prasmės – kurti teisingą, aiškią ir proporcingą sistemą, kuri skatintų bendruomenių ir miesto aplinkos vystymą, o ne dar labiau gilintų nepasitikėjimą bei neskaidrumą.
LNTPA nuosekliai laikosi savo pozicijos ir siūlo įvesti vieningą ir aiškų nekilnojamojo turto mokestį, atsisakant šiuo metu taikomų gausių ir neefektyvių išimčių. Pagrindiniai siūlomi principai:
- Apjungti NT ir žemės mokesčius į vieną, vientisą mokestį;
- Taikyti 0,3–1 proc. mokesčio tarifą, kurio konkretų dydį nustatytų savivaldybių tarybos pagal vietos kontekstą;
- Mokestinę vertę nustatyti objektyviai, naudojant lyginamosios vertės arba naudojimo pajamų metodus;
- Atsisakyti visų išimčių, išskyrus tas, kurios numatytos tarptautinėje teisėje (ambasados, kulto pastatai ir pan.);
- Numatyti ribotą išimtį pirmam būstui, iki tam tikros vertės – socialinio teisingumo pagrindu;
- Mokestį rinkti tik į savivaldybių biudžetus, užtikrinant, kad šios lėšos būtų naudojamos NT vertei kelti: socialinei, inžinerinei, švietimo ar kitai infrastruktūrai kurti;
- Apmokestinti ir valstybės valdomą turtą, taip skatinant efektyvesnį jo valdymą.