LNTPA žavingoje Japonijoje: sugyvenimo kultūra daugiamilijoniniame mieste ir mažai sentimentų plytoms

Tęsdama pasaulio miestų pažinimo tradiciją, Lietuvos nekilnojamojo turto plėtros asociacijos (LNTPA) narių delegacija pavasarį pradėjo kelione į žavingąją Japoniją. Turo metu asociacijos nariai aplankė Tokiją, Osaką ir Kiotą. Abejingų nepaliekanti šalis sužavėjo LNTPA delegaciją savo estetika, organizuotumu, svetingumu ir dėmesiu kokybei.

„Šalis, kuri beveik trejus metus buvo užsidariusi nuo išorinio pasaulio ir saugojo savo visuomenę COVID proveržio metu, pagaliau atsivėrė pasauliui taip sukeldama didžiulį ažiotažą. Japoniją galime lankyti nuo spalio mėnesio ir turiu pažįstamų, kurie per pusmetį ten „sulakstė“ jau tris kartus. Pavasarį, prieš kelionę, Japonija atrodė tokia mistinė bei nepasiekiama šalis ir kaip buvo gera „sudoroti“ šį mitą“, – kalba Mindaugas Statulevičius, LNTPA vadovas.

„Daug emocijų: nuo inovacijų ir naujų technologijų panaudojimo nekilnojamojo turto planavime, plėtroje bei valdyme iki gausiai žydinčių sakurų, japoniškų sodų, preciziškai švarių vietų, itin kokybiškai išvystytos infrastruktūros, liberalios ir demokratiškos visuomenės apsuptyje. Tai – aplinka  kurioje galioja nerašytos, bet efektyviai galiojančios taisyklės“, – įspūdžiais dalinasi LNTPA narės įmonės „Etapas Group“ vadovas Mindaugas Velička.

LNTPA delegacija turėjo išskirtinę galimybę tiesiogiai susitikti ir išklausyti vienos didžiausių Japonijos NT plėtros bendrovių „Mitsui Fudosan“ pristatymą apie centrinio Tokijo Nihonbashi kvartalo konversiją ir principus, kuriais vadovaujantis transformuojamas miestas.

„Žemė Japonijoje yra brangiausias turtas. Tokijuje žemės nuoma yra paplitęs reiškinys. Pastatų gyvavimas Japonijos sostinėje trunka keliasdešimt metų. Tad investicija į žemę ir pastatą turi visiškai atsipirkti bei atnešti pelną investuotojui, kadangi po numatyto termino pastatas bus nugriautas, o jo vietoje bus statomas naujas. Tikėtina, jog tokiu būdu skatinamas statybų sektorius ir vidinė ekonomika“, – kalba Amelija Rudenko, kitos LNTPA narės bendrovės „Kapitel“ atstovė.

„Sentimentų pastatams ir pastatų fasadams Japonijoje, skirtingai nei pas mus Lietuvoje, nėra. Didžiausia vertybė – žemės sklypas, nes jis visada bus vertingesnis už bet ką, kas bus ant jo pastatyta“, – antrina M. Statulevičius.

Pagal Japonijoje galiojančią tvarką, namų eksploatavimo laikas yra ribotas – namai tekančios saulės šalyje laikui bėgant nuvertėja ir yra keičiami: dažniausiai medinius namus japonai griauna po 20 metų, o betoninius – 30 metų gyvavimo.

Šiek tiek kitokia tvarka galioja Kioto mieste, vienoje iš senųjų Japonijos sostinių: Kioto senamiestyje ir apylinkėse esantys objektai yra įtraukti į UNESCO Pasaulio paveldo sąrašą ir yra saugomi.

LNTPA delegaciją priėmę Tokijo miesto merijos atstovai supažindino su miesto bendrojo plano rengimo principais ir įvardino, kokia sparta vyksta statybų derinimo procesai:

„Bendrasis miesto planas rengiamas 50-iai metų, bet adaptuojamas miesto poreikiams gerokai dažniau. Palyginkime: didžiųjų Lietuvos miestų bendrieji planai kuriami 7-10 metų. Bet labiausiai nustebino projektų derinimo ir statybos leidimų išdavimo sparta: įprastai procesas trunka 2-3 mėnesius! Įvertinus Tokijo miesto dydį ir itin aukštos kokybės pastatų statybą, tai kelia nuostabą ir susižavėjimą. Esminis iššūkis, su kuriuo susiduria Tokijo miesto valdžia sparčiau derinant projektus, – seisminio pastato saugumo ir atsparumo išorės poveikiui (ugnis, taifūnai, žemės drebėjimai) patikra. Ir ši aplinkybė yra labai logiška, bet visa kita yra daroma tam, kad kuo greičiau produktas būtų pateikiamas į rinką. Tai mes turėtume ta pačia dvasia vadovautis ir čia – Lietuvoje“,- kalba LNTPA vadovas.

Dar vienas Lietuvos NT rinkai neįprastas momentas – veiksniai, lemiantys būsto vertę, ir tai – ne vieta, vieta ir dar kartą vieta: „Buvome nustebę sužinoję, kad būsto vertei išskirtinės įtakos turi metro stotelės – kuo mažesnis atstumas iki metro stotelės, tuo būsto vertė didesnė. Japonams ne tiek svarbu vaizdas pro langus, kiek aktualus susisiekimas su metro, nes pagrindinis judesys vyksta po žeme: greita, saugu ir, svarbiausia, mažai taršu. Todėl viešojo transporto infrastruktūra Japonijoje sustyguota stulbinančiai: itin patogi, funkcionali, o tikslumas – kaip šveicariškų laikrodžių“, – įspūdžiais dalinasi M. Statulevičius.

Kalbėdama apie būsto kainas Tokijuje ir lygindama Japonijos NT rinką su Lietuvos situacija, A. Rudenko pastebi: „Būstas Tokijuje yra brangus tiek pirkti, tiek nuomotis. Todėl dauguma gyvena mažuose butuose, daug dirba, o laisvalaikį leidžia mieste. Aplankius Japoniją dar kartą įsitikinau, kad ir Lietuvos NT rinka tikrai pasižymi aukšta kokybe, inovatyvumu, tvarumu bei šiuolaikiniais technologiniais sprendimais. Tikrai turime kuo didžiuotis.“

LNTPA nuolat siekia kurti didžiausią pridėtinę vertę savo nariams, todėl reguliariai organizuoja išskirtinius turus po pasaulio miestus, apie kurių gyvenimo kokybę ir urbanistinę pažangą yra rašomos knygos. Pagrindinis asociacijos narių viešnagių tikslas – iškoduoti sėkmingų miestų fenomeną. LNTPA delegacijos jau „išglaudė“  Niujorką, Torontą, Londoną, Kopenhagą, Amsterdamą, Varšuvą, Dubajų ir minėtąjį Tokiją.

Mindaugo Statulevičiaus ir Raimundo Skurdenio, JUNG vadovo, nuotraukos