Į Lietuvos nekilnojamo turto (NT) skelbimų rinką žengia naujas vardas – „Realu.lt“. Tai pirmasis šalyje toks portalas, kuriame lankytojai galės rasti viską apie NT vienoje vietoje ir tarsi su vedliu keliauti per visus etapus: nuo būsto suradimo ar brokerio išsirinkimo iki ekspertinių patarimų ir ‚ bei paslaugų. Daugybę funkcionalumų siūlančio portalo ambicijas rinkoje sukurti konkurencinę aplinką palaiko ir jo sėkme tiki didžiausi NT rinkos dalyviai bei ekspertai. Įžvelgia efektyvumą keliantį laimėjimą abiem pusėms – tiek paslaugų ieškantiems žmonėms, tiek NT kompanijoms ir brokeriams.
Šiuo metu NT rinkoje stebimas pasikeitęs galios santykis tarp būsto pirkėjų ir pardavėjų. Pasak specialistų, pastaruosius keletą metų šioje rinkoje savo sąlygas diktavo pardavėjai, o dabar ji yra perėjusi į pirkėjų rankas. Būsto įsigyti ieškantys žmonės renkasi, derasi, nes jie turi laiko sprendimui priimti. Todėl naujo NT portalo startas tokiu metu – pats geriausias laikas. Pirkėjai turės daugiau galimybių ieškoti, svarstyti, lyginti ir rinktis. Ir tai daryti technologiškai tobulesniais bei patogesniais įrankiais, nei iki šiol buvo siūlomi NT skelbimų portaluose.
Patyrę NT profesionalai siekia sumažinti būsto pirkimo reikalų keliamą stresą
Būsto paieškos, pirkimo, įsirengimo ir kiti susiję procesai neretai būna sudėtingi. Tuo tarpu daugybės metų patirtį NT srityje sukaupę „Realu.lt“ kūrėjai įsitikinę, kad būtent kokybiška informacija padeda išvengti dažnų klaidų ir geriau suprasti tuos procesus. Suvienijęs rinkos profesionalus naują portalą įsteigė Dmitrijus Semionovas, NT paslaugų bendrovės „Capital Realty“ direktorius ir bendraturtis.
Portale „Realu.lt“ pateiktas turinys apima visus su NT susijusius etapus, tarp kurių: būsto nuoma, pasiruošimas įsigyti pirmą būstą, įsirengimas, remontas, būsto pardavimas, komercinių objektų sandoriai, investavimas. Kalbant apie sprendžiamus NT klausimus, dar vienas svarbus elementas yra laikas. Čia vienoje vietoje galima rasti viską, kam įprastai reikėtų skirti daug laiko ieškant po visą internetą: naujienas ir patarimus, NT skelbimus, susijusių paslaugų teikėjų katalogą, pagalbą išsirenkant brokerį, skaičiuokles, atmintines ir daugybę kitų dalykų. „Tai interaktyvi vieta, ieškantiems būsto, o ne būsto skelbimo. Ir net jei nežinote, ko ieškote, viską galima rasti čia: nuo idėjos iki jos įgyvendinimo. Pasaulinė praktika rodo, kad žmonėms patogiau ieškoti skelbimų žemėlapyje, tad netrukus jis bus integruotas ir mūsų portale“, – sako D.Semionovas.
Rinkoje susiformavęs monopolis nenaudingas nei vienai pusei
Naujo portalo idėjos realizavimą lėmė ne tik noras žmonėms pateikti technologiškai ištobulintą ir patogią vietą, kurioje jie rastų patikimą pagalbą, bet užmojis subalansuoti konkurenciją Lietuvos NT skelbimų rinkoje, kuri jau ilgą laiką yra suspausta vienose dominuojančio portalo „Aruodas.lt“ rankose. Tiesa, veikia dar keli smulkesni specializuoti portalai: „Domoplius.lt“, „Kampas.lt“, „NTportalas.lt“.
Lietuvos nekilnojamojo turto agentūrų asociacijos (LNTAA) prezidentas Audrius Gudanavičius sako, kad šiandien NT skelbimų portalų rinkoje konkurencijos nėra. „Realiai veikia vienas žaidėjas, valdantis tris skelbimų portalus ir turintis nekvestionuojamą monopolį. Portalo paslaugų kainos jau senai perlipo visas sveiko proto ribas. Pagrindiniai portalo klientai yra NT agentūros ir brokeriai, kurie valdo turinį tačiau turi mokėti milžiniškas sumas už jo eksponavimą ir negauna jokių papilomų paslaugų, kurios galėtų padėti jų veiklai, o naudą gautų ir klientai“, – tikina A.Gudanavičius.
Apie tai, kad šiuo metu NT skelbimų rinka yra suveržta, kalba ir Lietuvos nekilnojamojo turto plėtros asociacijos (LNTPA) prezidentas Mindaugas Statulevičius. „Mūsų mažoje rinkoje susiformavęs tam tikras monopolis nėra naudingas nė vienai pusei – nei skelbimus talpinantiems NT turto pardavėjams bei nuomotojams, nei pirkėjams. Galbūt pastariesiems tai mažiau matoma problema, bet iš mūsų narių, kurie talpina skelbimus, girdime, kad yra ribota tokių specializuotų portalų pasiūla. Kita vertus, pastaruoju metu reklamai stipriai išnaudojami socialiniai tinklai, prie to po truputį adaptuojasi ir NT rinka. Labai tikėtina, kad netolimoje ateityje tinkamo būsto ieškosime pasitelkę dar labiau pažengusias technologines ir virtualias platformas“. Tačiau kol dar nepersikėlėme į tokią naują realybę, norisi daugiau konkurencijos tradicinėje NT skelbimų rinkoje“, – teigia M.Statulevičius.
Brokeriai skundžiasi neturintys galimybių klientui tinkamai pristatyti produktą
NT agentūros „Capital“ brokeris Mantas Mikočiūnas taip pat sako, kad dėl tokios situacijos rinkoje nukenčia ne tik brokeriai, bet ir būsto ieškantys žmonės. „Yra daugybė funkcijų, kurių dominuojantis portalas „Aruodas.lt“ nepalaiko, todėl brokeriai negali suteikti klientams tiek pridėtinės vertės, kiek galėtų, ir parodyti visko, ką turi. Todėl stipriai skriaudžiamas vartotojas, net nežinantis, kad galėtų gauti geresnį produktą. Taip visi rinkos dalyviai tarsi patenka į kreivų veidrodžių karalystę, kur turinio nekuriantis tarpininkas, diktuoja sąlygas tiems, kas kuria turinį ir tiems, kas juo naudojasi“, – kalba M. Mikočiūnas, manantis, kad naujo portalo suteikiamos galimybės turinio kokybės atžvilgiu galėtų paskatinti pasitempti ir kitus rinkos dalyvius.
NT rinkos dalyviai laukia pokyčių ir tiki jų nauda
A. Gudanavičius tiki, kad portalo „Realu.lt“ atsiradimas visų pirma suteikia progą Lietuvos NT skelbimų rinkai pasikeisti. Pasak LNTAA prezidento, šis portalas drąsiai pretenduoja tapti stipriu antru, o bėgant laikui, galbūt, ir pirmaujančiu tokio pobūdžio portalu mūsų šalyje. „Esminis skirtumas, kad portalą sukūrė būtent patys turinio valdytojai ir šios šakos profesionalai, kurie, priešingai nei kiti portalai, aktyviai veikia rinkoje, pažįsta vartotoją, jo poreikius, žino naujausius pasaulinės praktikos pavyzdžius, dėl ko gali sukurti geresni produktą vartotojui ir daugiau efektyviau veikti ir aptarnauti klientus padėsiančių paslaugų NT kompanijoms bei brokeriams“, – sako A. Gudanavičius.
LNTPA prezidentas M. Statulevičius taip pat regi su naujo portalo atsiradimu susijusius naudingus pokyčius rinkoje. „Būtų sveika ir labai perspektyvu, jei jis užaugtų į tokį projektą, kuris suteiktų naudą ir vertę visiems rinkos dalyviams. Sauso turinio, nediegiamų atnaujinimų bei keliamų kainų daugiau nesinori. Šis portalas galėtų tapti alternatyva. Portalo vizija ambicinga – tai ne vien tik skelbimų, bet ir žinių bei analitikos įrankis. Kiek teko girdėti, NT rinkos dalyviai palaiko šio portalo idėją, tiesiog jai reikia laiko užaugti“, – apie portalo perspektyvas kalba M. Statulevičius.