Lietuvos nekilnojamojo turto plėtros asociacija (LNTPA), vienijanti didžiuosius prekybos centrų valdytojus ir jų konsultantus, siūlo priemonių paketą, kuris esant gerėjančiai epidemiologinei situacijai leistų saugiai palaipsniui atverti prekybos vietas ir taip sumažinti smulkių prekybininkų bankroto riziką.
Nuo gruodžio vidurio dėl pablogėjusios pandeminės situacijos prekyba didžiuosiuose prekybos centruose galima tik maistu prekiaujančiose parduotuvėse, vaistinėse, optikos ir ortopedijos bei veterinarijos paslaugas teikiančiose prekybos vietose. Kita prekybinė veikla galima tik nuotoliniu būdu, maistas ruošiamas tik išsinešimui. Dėl iš esmės apribotų prekybos veiklų kenčia kiti verslai, kurie šio antrojo karantino metu negali pretenduoti ir į tikslines subsidijas nuomai.
Didžiųjų prekybos centrų valdytojus, investuotojus ir konsultantus – tarp kurių Vilniaus, Kauno, Klaipėdos „Akropoliai“, sostinės „Panorama“, „Ozas“, „CUP“, „BIG“, „Outlet park“, „Unideco“ – vienijanti LNTPA siūlo papildomas saugumo priemones ir kviečia pradėti saugų ir etapišką prekybos verslų atnaujinimą.
„Praėjus beveik dviem mėnesiams po pagrindinės centrų veiklos sustabdymo matome, kad galimybė veikti – šiuo metu vienintelė tvari pagalbos priemonė tiek smulkiam, tiek vidutiniam verslui. Pasiūlymas prekiauti internetu arba bekontakčiu būdu gelbėja tik nedidelę dalį verslų ir labai maža apyvartos dalimi, o kiti apskritai neturi tam galimybių ir pasirengimo, neturi sąlygų investuoti į nuotolinės prekybos formą. Dalis, ypač smulkieji, svarsto apie visišką verslo uždarymą. Todėl atsakingai įvertinę esamą prekybos centrų pasirengimą užtikrinti saugų lankymąsi ir apsipirkimą juose, šiandien siūlome privalomą visų darbuotojų testavimą, būtinybę kiekvienam lankytojui pasikeisti kaukę prekybos vietų sąskaita bei senjorų valandas. O įvedus šias ar panašias priemones palaipsniui atverti uždarytus verslus ir paslaugas“, – sako Mindaugas Statulevičius, LNTPA prezidentas.
Asociacijos siūlomos priemonės, kurias pasiryžę taikyti prekybos centrai, kad palaipsniui ir etapiškai būtų atnaujinama prekyba:
- Prekybos ploto asmeniui ribojimas. Prekybos vietose užtikrinamas ne mažesnis kaip 40 kv. m. asmeniui prekybos plotas ir vykdoma nuolatinė kontrolė prekybos centro (PC) viešose erdvėse, kaip laikomasi atstumo ir nesibūriavimo reikalavimų.
- Nuolatinis PC darbuotojų testavimas. Nors 2020 m. Nacionalinio visuomenės sveikatos centro pateiktuose duomenyse nebuvo fiksuoti klientų užsikrėtimo nuo PC darbuotojų atvejai, LNTPA siūlo nuolat, ne rečiau kaip kartą per savaitę, PC ir nuomininkų sąskaita savanoriškai testuoti visus centre dirbančius darbuotojus. Taip pat gali galioti įpareigojimas į darbą atvykti tik turint neigiamą testo rezultatą.
- Judėjimo PC organizavimas. Siūloma eismą PC organizuoti taip, kad nesusitiktų priešingomis kryptimis judantys pirkėjų srautai atskiriant judėjimą alėjose priešingomis kryptimis. PC taip įsipareigotų naudoti maksimalų galimą ventiliavimo ir oro ištraukimo galingumą (priklausomai nuo oro sąlygų), siekiant užtikrinti kuo spartesnę oro apykaitą.
- Apsaugos priemonės. PC siūlosi įsipareigoti užtikrinti, kad kiekvienas PC lankytojas pasikeistų veidą dengiančią apsauginę kaukę įeidamas į PC ir pasirūpinti, kad tokios kaukės būtų suteikiamos PC valdytojo sąskaita.
- Parduotuvių dydžio įėjimo būdo segmentavimas. Asociacijos nuomone, Ekspertų tarybos ir viešose diskusijose aptariamas ribojimas maksimalaus parduotuvių dydžio, kurioms būtu leidžiama pradėti dirbti ankščiausiai, yra netikslingas, kadangi sudaro prielaidas būriuotis prie patekimo į parduotuves ir neapsaugo nuo klientų telkimosi tiek išorėje, kiek viduje esančiuose prekybos vietose. Todėl yra tikslingiau leisti prekybą dideliame plote bet nedideliam kiekiui klientų, kadangi:
– prekybos centrai turi tikslias automatines ir momentines klientų patekimo apskaitos sistemas, kurių stokoja nedidelės prekybos vietos;
– veikia išplėtota fizinės apsaugos sistema, galinti įspėti apie atstumo laikymosi prievolę ir būriavimosi draudimus;
– veikia stebėjimo kamerų aptarnaujama nuotolinio garsinio įspėjimo sistema, prevencinis „PC informacinis radijas“.
- „Senjorų valandos“. Vadovaujantis užsienio šalių praktika, nustatyti kelias valandas darbo dienomis, kuomet būtiniausių paslaugų pardavimo taškuose aptarnaujami tik senjorai/vyresni nei 60 m. klientai.
- Dalis prekybos centrų pirmojo karantino metu ir antrojo pradžioje bendradarbiavo su savanoriais šviečiant visuomenę apie asmens higienos, dezinfekcijos ir kitas viruso prevencijos priemones. LNTPA siūlo, kad šios veiklos veikiančiuose PC gali būti atnaujintos ir net tapti privalomomis, panaudojant ir informacines technologijas, siekiant mažinti savanorių fizinio dalyvavimo poreikį.
- Statulevičius pažymi, kad pirmojo karantino metu Vyriausybės taikytas dalinis nuomos mokesčio kompensavimo mechanizmas smulkiam ir vidutiniam verslui antrojo karantino metu nebeveikia. O subsidijų forma tik dabar pradedama teikti parama siejama su GPM, bet ne su sumokėtais apyvartos mokesčiais, todėl dėl prekybos sektoriaus specifikos, kuomet nedidelis kiekis darbuotojų aptarnauja didelius nuomojamus plotus, yra netaikli ir menkavertė. Jo teigimu, visi LNTPA atstovaujami didieji prekybos centrai, net ir turėdami įsipareigojimų bankams, tiekėjams bei dėl sustabdytos prekybos patiriantys nuostolius, savanoriškai taiko solidarias nuolaidas nuomininkams ir individualiai valdo susidarančias nemokumo rizikas.